ANITA RENÈE SEIFERT, 2P

DAS SCHWEIGEN / STILLHETEN - Utforsking av et motiv.

Et familiefotografi tatt i Tyskland i 1931 har 90 år senere gjort meg nysgjerrig på hva jeg kan gjøre med motivet.

OM PROSJEKTET Utgangspunkt for skissene jeg viser her, er et familiefotografi fra Tyskland (1931). Motivet i seg selv er en enkel komposisjon med to små gutter, min far og tvillingbroren sittende på trammen, og tre voksne bak.

Den helt konkrete avbildningen/motivet, er likevel ikke det viktigste. For meg representerer fotografiet en tyngende stillhet jeg opplevde rundt slektshistorien, da jeg var liten. Derav også tittelen Das Schweigen (Ty.)/Stillheten. Jeg ville ikke at skissene bare skulle bli en gjengivelse av fotografiet men ønsket å tilføre en stemning basert på min egen opplevelse, i tillegg til å la meg inspirere og utfordre av fotografiet. Målet med oppgaven er å jobbe tålmodig og lekent i en prosess, og se hvordan jeg kan nærme meg motivet på ulike måter, gjennom variasjon av teknikk, formater og materialer. Skissene som er med her viser blant annet collage og image-transfer i kombinasjon med akryl/tegning.

BIO Født 1971. Utdannet ved Statens Lærerhøyskole i Forming (faglærer, 3 år) og tok deretter 2 års utdanning i Animasjon ved Høgskolen i Volda. Jobbet etter dette flere år som faglærer i tegning, form og farge og har også undervist i Medier og Kommunikasjon (vgs). Har tidligere jobbet i Bildebyrå, og som Bilderedaktør. Jobber nå innen helse-administrasjon, men ønsker framover å bruke mer tid på å male.

KONTAKTINFO:

Tlf.  416 77 118

Epost: anitafisk71@gmail.com

VERKSLISTE

1. Das Schweigen/Stillheten, 50x50 cm akryl på lerret, (kr 1000)

2. Das Schweigen/Stillheten, 64x68 cm akryl på papir (kr 1200)

3. Das Schweigen/Stillheten, 47x59 cm collage/akryl på papir, (kr 800)

4. Das Schweigen/Stillheten, 22,5x27 cm akryl på papir ()

5. Das Schweigen/Stillheten, 19,5x19,5 cm akryl/blandet tekn. (500)