GUNN KRISTINE RYKKELID HENRIKSEN, 2X

OM SÅRBARHET

Jeg ønsker å formidle og vise respekt for det sårbare gjennom bildene min. I det sarte og skjøre ligger det en styrke. Lite berører mer enn sårbarhet.

OM PROSJEKTET: Bildene i dette prosjektet har menneskelige motiver, de fleste er barn i ulike sammenhenger. Jeg har malt med akrylmaling på lerret. Jeg er opptatt av å øve opp evnen til å uttrykke følsomhet i penselstrøkene. I ett bilde (nr 1) har jeg i tillegg til akrylmaling benyttet image transfer på bakgrunnen. I et annet (nr 5) har jeg brukt noe oljepastell oppå akrylmalingen på en utvalgt del av bildet til slutt.

1. Bildet er malt med inspirasjon fra de tre ulike kunstnerne Xenia Hausner, Lisa Aisato og Åsmund Haukelidsæter. Fra sistnevnte har jeg hentet ut et bilde som jeg deretter har benyttet image transfer-teknikken på. ÅH sitt bilde ble benyttet som tapet-bakgrunn på mitt lerret. 2. Dette portrettet er inspirert av et privat fotografi. Her har jeg malt lag på lag med penselstrøk i ulike fargenyanser, inntil jeg oppnådde ønsket ansiktsuttrykk og stemning i bildet.
3. Arbeidet med dette bildet startet med at jeg malte opp felter med ulike farger fra min personlige fargepalett. Under den videre prosessen, formet det seg etter hvert et landskap. De to små barna kom så med i bildet, inspirert av et privat fotografi.
4. Bildet er malt etter inspirasjon fra et privat fotografi, med løse, ledige og litt tilfeldige penselstrøk. 5. Dette bildet har sitt utgangspunkt i en akttegningsstudie. Stemningen som uttrykkes gjennom fargevalg og lyssetting har vært viktigere for meg enn mye fokus på proporsjoner. Jeg lar meg inspirere og berøre av menneskemøter i jobbsammenheng og privat, og har en stor respekt for dem som våger å være ærlige og vise både sårbarhet og styrke. Barnets uttrykk inspirerer meg mest…. «små lette avtrykk setter dypest spor». Jeg ønsker at bildene mine skal «fortelle en åpen historie», hvor den enkelte tolker meningen ut fra egne erfaringer og eget ståsted. Kanskje kan bildene mine berøre noen også?!

BIO: Jeg er født i 1974 og vokste opp i Larvik. Siden 1999 har jeg bodd i Skien. Jeg er utdannet psykomotorisk fysioterapeut og jobber daglig som dette. De siste 10-15 årene har jeg deltatt på mange tegne- og malekurs hos kunstneren Åsne Margrete Reiten. Jeg har nå gjennomført den 2-årige billedkunstutdanningen (helg) ved NKS.

KONTAKTINFO

E-post. gkrihe@online.no

VERKSLISTE

1. En hyllest til Xenia Hausner, Lisa Aisato og Åsmund Haukelidsæter, 80x60, Mixed media (akryl og image transfer på lerret)